Deze website is niet geoptimaliseerd voor Internet Explorer 6 of lager. De website zal dan ook niet correct werken.
Update je browser of download een van de onderstaande browsers

Safari Firefox Chrome Explorer

Elk jaar gebeuren er weer ongelukken op en rond het spoor, soms zelfs met dodelijke afloop. Om de veiligheid rondom het spoor te vergroten, vraagt Simon de Spoorwachter jou om hulp. Bekijk de filmpjes en doe de bijbehorende opdrachten. Jullie leerkracht kan extra uitleg geven bij de opdrachten.

Veel succes!

Lees hier mee met de tekst van Simon.

Hallo jongens en meisjes!

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.

Het slechte nieuws is dat er elk jaar weer ongelukken langs het spoor gebeuren. Vaak zijn deze ongelukken zo ernstig dat er mensen zwaar gewond raken of om het leven komen. En één op de vijf van alle vertraagde treinen komt door mensen die dingen kapot maken of gevaarlijke dingen doen bij het spoor.

Het goede nieuws is dat we daar wat aan kunnen doen. En daarbij vraag ik om jullie hulp.

Mijn naam is Simon. Ik ben een BOA. Nee, wees niet bang. Geen wurgslang, maar een Buitengewoon Opsporingsambtenaar. Ik moet zorgen voor de veiligheid rondom het spoor. Dat doe ik door mensen te waarschuwen, en als ze echt gevaarlijk gedrag vertonen boetes te geven.

Het spoor is een gevaarlijke plek. Daar mag alleen een trein komen. Een trein rijdt heel hard en gaat voor niemand opzij. Dus tussen dichte spoorbomen door gaan, spelen of fietsen langs het spoor of er de hond uitlaten is hartstikke gevaarlijk. Als ik iemand dat zie doen, dan krijgt hij of zij een fikse boete.

Maar ik en mijn collega’s kunnen natuurlijk niet overal tegelijk zijn. Er ligt maar liefst 6800 km spoor in Nederland. Daarom roep ik jullie hulp in om gevaarlijk gedrag rondom het spoor te voorkomen.

Maar eerst moeten we natuurlijk duidelijk krijgen waar we het over hebben.

Mijn eerste vraag is:
Welke dingen kun je bedenken die gevaarlijk of onverstandig zijn om te doen bij het spoor of perron?

Lees hier mee met de tekst van Simon.

Hallo, daar ben ik weer!

Nu jullie hebben uitgezocht welk gedrag rondom het spoor gevaarlijk is, gaan we kijken wat de regels zijn.

Regels zijn er niet voor niets. Ze kunnen je leven redden... Een meisje van 17 rende onder de gesloten spoorbomen door om de trein te halen die aan het perron aan de overkant klaar stond om te vertrekken. Maar helaas had ze de Duitse intercitytrein die net voorbijraasde over het hoofd gezien... “Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein aan komen,” staat er niet voor niets.

Zolang je je maar aan de regels houdt, is het veilig langs het spoor. Daarom is het natuurlijk erg belangrijk dat je weet wat deze regels zijn.

Mijn tweede vraag is:
Welke verkeersregels gelden er rondom het spoor? Kijk bijvoorbeeld naar welke verkeersborden je tegenkomt of hoe een spoorwegovergang is ingedeeld.

Dus: aan de slag. Ik zie jullie weer bij mijn derde videoboodschap!

Lees hier mee met de tekst van Simon.

Hoi kinderen!

Een jongen van 14 jaar dacht dat hij snel genoeg was om zijn gevallen schooltas van het spoor te pakken. Gelukkig hield een oudere man hem tegen door naar zijn capuchon te grijpen. Want de trein was sneller dan de jongen had verwacht...

Jullie weten welke regels gelden langs het spoor en dus ook wat je wel en vooral niet moet doen. Maar hoe goed ken je jezelf? Daarom gaan we aan de slag met een paar gave tests en proefjes.

In deze tests en proefjes ontdek je je grenzen, zowel die van je geest als die van je lijf. Want als je weet waar je grenzen liggen, kun je gevaren beter inschatten.
Je gaat een persoonlijkheidstest doen, waarin je uitzoekt hoe je reageert in bepaalde situaties. Ook meet je je reactiesnelheid en wat er gebeurt als je meerdere dingen tegelijk probeert te doen.

Jullie meester of juf zal precies vertellen wat je moet doen.
Veel proefplezier!

Lees hier mee met de tekst van Simon.

Dag allemaal, leuk jullie weer te zien!

Waarschijnlijk hebben jullie bij de tests en proefjes gemerkt dat verschillende kinderen verschillende resultaten opleveren. Niet gek, want niemand is hetzelfde. Hopelijk weten jullie nu ook iets beter waar je eigen grenzen liggen.

Maar net zoals mensen verschillen, zo verschillen voertuigen ook. Een fiets is anders dan een auto, en een auto weer anders dan een trein.

Wist je dat een trein een veel langere remweg heeft dan een auto of een fiets? Een trein in volle vaart heeft de lengte van wel honderd klaslokalen nodig voordat hij volledig stilstaat. Dat heeft alles met gewicht te maken.

Jullie gaan een paar van deze verschillen onderzoeken. Ook ga je wat beter kennismaken met de trein. Bijvoorbeeld door uit te zoeken hoe lang het duurt tussen het moment dat je een trein hoort en wanneer je hem ziet langsrijden.

Tot de volgende keer!

Lees hier mee met de tekst van Simon.

Hoi kinderen!

Ik heb al veel meegemaakt en gezien in mijn werk als BOA. Sommige ongelukken staan nog op mijn netvlies gebrand. Misschien heb je wel eens in de krant gelezen over een aanrijding met een trein, een treinongeluk of over kinderen die iets op het spoor hebben gegooid, soms zelfs met ontspoorde treinen tot gevolg.

Waarschijnlijk denk je eerst aan de slachtoffers: wat afschuwelijk het is wat hen overkomt. Maar vaak worden er veel meer mensen getroffen door vandalisme of een ongeluk. Denk bijvoorbeeld aan de familie van het slachtoffer en aan de machinist, die dit voor zijn ogen heeft zien gebeuren. En natuurlijk zijn er ook nog de honderden mensen die in de problemen komen door vertragingen.

Mijn vijfde opdracht is:
Maak in een tekening of diagram duidelijk welke mensen allemaal geraakt worden door een ongeluk of een vernieling. Schrijf bij iedereen waarom het effect heeft op hun leven.

Lees hier mee met de tekst van Simon.

Dag kinderen,

Dit is alweer mijn laatste videoboodschap. Samen hebben we veel geleerd over de gevaren langs het spoor en de gevolgen van gevaarlijk gedrag. Misschien dat je van sommige dingen niet eens wist dát het gevaarlijk is. Of dat de gevolgen zo groot kunnen zijn. Nu zullen jullie je vast twee keer bedenken voor je iets onvoorzichtigs van plan bent.

Eén van de gevaarlijkste situaties ontstaat als mensen tussen gesloten spoorwegbomen door zigzaggen. Dat gebeurt meestal omdat mensen geen zin hebben om te wachten.

Mijn laatste opdracht luidt:
Bedenk een manier waardoor het wachten voor een spoorwegovergang leuker wordt. Alles mag: knippen, plakken, tekenen, schilderen, dichten, een lied of toneelstuk maken, knutselen, photoshoppen, punniken, haken of breien. Als maar duidelijk wordt wat je idee is.

Veel succes. En denk erom: Wil je blijven leven, wacht dan even.

Lees hieronder de tekst uit het filmpje.

Hallo jongens en meisjes!

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.

Het slechte nieuws is dat er elk jaar weer ongelukken langs het spoor gebeuren. Vaak zijn deze ongelukken zo ernstig dat er mensen zwaar gewond raken of om het leven komen. En één op de vijf van alle vertraagde treinen komt door mensen die dingen kapot maken of gevaarlijke dingen doen bij het spoor.

Het goede nieuws is dat we daar wat aan kunnen doen. En daarbij vraag ik jullie om hulp.

Mijn naam is Simon. Ik ben een BOA. Nee, wees niet bang. Geen wurgslang, maar een Buitengewoon Opsporingsambtenaar. Ik moet zorgen voor de veiligheid rondom het spoor. Dat doe ik door mensen te waarschuwen, en als ze echt gevaarlijk gedrag vertonen boetes te geven.

Het spoor is een gevaarlijke plek. Daar mag alleen een trein komen. Een trein rijdt heel hard en gaat voor niemand opzij. Dus tussen dichte spoorbomen door gaan, spelen of fietsen langs het spoor of er de hond uitlaten is hartstikke gevaarlijk. Als ik iemand dat zie doen, dan krijgt hij of zij een fikse boete.

Maar ik en mijn collega's kunnen natuurlijk niet overal tegelijk zijn. Er ligt maar liefst 6800 km spoor in Nederland. Daarom roep ik jullie hulp in om gevaarlijk gedrag rondom het spoor te voorkomen.

Maar eerst moeten we natuurlijk duidelijk krijgen waar we het over hebben.

Mijn eerste vraag is:
Welke dingen kun je bedenken die gevaarlijk of onverstandig zijn om te doen bij het spoor of perron?